UN DIA D’HIPOTERÀPIA AMB ELS ALUMNES DE RAMON SURIÑACH DE RIPOLL

Els nens i nenes de l’Escola d’Educació Especial Ramon Suriñach ja fa anys que gaudeixen de la teràpia assistida amb animals, en aquest cas amb el cavall. 

Gràcies al conveni que la Fundación Leo Messi té amb Special Olympics Catalunya podem subvencionar aquest programa tan beneficiós tant a nivell cognitiu, social com físic. 

La vintena d’alumnes amb discapacitat intel·lectual de l’Escola d’Educació Especial Ramon Suriñach practiquen la teràpia assistida amb cavalls a l’Hípica Niubó de Campdevànol (Girona) i setmana rere setmana van veient els múltiples beneficis que els hi aporta l’hipoteràpia

La hipoteràpia és un tipus de teràpia assistida per animals, on el contacte amb l’animal genera l’alliberament de diferents hormones, la majoria lligades al plaer i benestar, com ara: endorfines, serotonina, dopamina, oxitocina i cortisol (hormona de l’estrès) . Alhora, la relació amb l’animal impacta a nivell de motivació, produint un procés significatiu, per tant s’internalitza l’aprenentatge per a una rehabilitació millor. Així mateix, això ajuda als alumnes entrin en un estat de calma, relaxació i benestar generalitzat, sent un estímul perquè les sessions siguin encara més agradables i enriquidores per tots ells. 

Però, en què consisteix una sessió d’hipoteràpia? 

1) Organitzar el dia i saludar els diferents cavalls i ponis de la hípica.

2) Juntament amb els monitors de la hípica traiem els cavalls que es muntaran per tal de preparar-los per iniciar la sessió d’hipoteràpia.

Ivan

3) Cada alumne es centra amb el cavall que muntarà, i el que fan és treure la manta que porten i seguidament raspallar tot el cos, la crina i la cua. En totes aquestes tasques es dona molta importància a establir un bon vincle entre el nen i nena i el cavall, prioritzant l’àmbit emocional de l’alumnat. 

4) Quan el cavall ja està net, vol dir que ja està preparat per a ser muntat, i l’alumne prepara la cella, els estreps i es col·loca el casc.

5) A sobre el cavall, depenent dels objectius que es vulguin treballar amb cada alumne es fa hípica terapèutica. L’alumnat pot realitzar exercicis de coordinació, de relaxació, anar al trot, etc.

Laura

6) Com que no munten els cavalls tots a la vegada, els nens i nenes que no munten, s’encarreguen de netejar les quadres dels cavalls, i si és necessari portar amb la carreta els fems a altres camps.

7) Al finalitzar la sessió (quan tots ja han muntat) conjuntament es treu la cella al cavall, se li dona al cavall un premi com sucre, poma o una pastanaga per agrair-li l’estona d’hipoteràpia. Sempre abans de marxar es fa un comiat abraçant o acariciant el cavall. 

La Marta i la Laura

23 de febrer 2022

Compartir:

Més publicacions

Xarxes