L’Escola d’Educació Especial Ramon Suriñach de Ripoll ha implantat la teràpia assistida amb gossos per als seus alumnes amb discapacitat intel·lectual durant aquest curs per tal de millorar la seva qualitat de vida.

 

Un dia a la setmana les classes de l’Escola Ramon Suriñach hi tenen uns convidats molt especials: la Neula i el Coco. Ells són dos gossos de teràpia que de la ma del seu instructor Jordi Marin treballen amb els alumnes amb discapacitat intel·lectual de Ripoll, diferents aspectes terapèutics que els fan millorar les seves capacitats i habilitats físiques i mentals.

Aquest tipus de teràpia amb gossos, en el cas de les persones amb discapacitat intel·lectual com que necessiten un nivell més alt de motivació per seguir una activitat, la presència del gos facilita aquesta interacció permetent millorar aspectes psicològics com l’autoestima i la capacitat, la comunicació verbal, desenvolupar habilitats socials, disminuir les conductes disruptives, treballar activitats de la vida diària o de l’àrea psicomotora.

 

  • Treball individualitzat

Juntament amb el cos docent del centre d’educació especial estableixen uns objectius concrets per a cada un dels alumnes i d’aquesta manera cada sessió s’adapta a les seves necessitats. Com comenta en Jordi Marin, tècnic en teràpies assistides, “el treball amb gossos és un facilitador de tasques, tant els cavalls com els gossos són els animals perfectes per aquestes sessions”. Els nens i nenes se senten menys prejutjats quan han d’interactuar amb els gossos i, per tant, se senten més lliures per comunicar-se més directament amb ells. Hi ha molts alumnes que els costa abraçar i relacionar-se amb els altres però amb els gossos trenquen barreres, i s’afavoreix la connexió i la comunicació amb l’entorn.

La directora del centre, la Neus Colomer, i la cap d’estudis, la Vanessa Clavaguera, estan molt satisfetes amb els progressos i les reaccions dels alumnes durant les sessions. Per exemple, en Gabi li costa molt riure però quan veu els gossos i interactua amb ells se li esbossa un somriure a la cara. O un altre cas, és el del Miquel, que tot i que és un nen hiperactiu es va relaxar tant que es va quedar dormit sobre un dels gossos de la teràpia.

  • Sessions a l’escola

Les sessions duren 1h i es fan en diferents grups d’alumnes on treballen diferents activitats de taula, de circuit, relaxació, passejades a l’aire lliure, etc. Es potencia el treball en equip, la col·laboració entre companys i companyes, el foment de la responsabilitat, reducció dels nivells d’ansietat, estimulació del llenguatge, la memòria recent, la capacitat de concentració, donar ordres clares, etc.

Posteriorment es realitza una avaluació sobre aquestes activitats i sobre l’impacte que han tingut sobre els alumnes.

 

  • Conveni amb la Fundación Leo Messi

La Fundación Leo Messi, gràcies al conveni de col·laboració que té amb Special Olympics Catalunya, dona suport a desenvolupar aquest programa amb els nens i nenes amb discapacitat intel·lectual. Des del 2015 les dues entitats treballen per a la inclusió social dels nens i nenes amb discapacitat intel·lectual mitjançant l’esport i activitats de lleure.

11 de febrer 2020

Més imatges